DetailWatch

Danmark fastholder global førerposition på økologi

Salget af økologiske varer stiger, som det aldrig tidligere har gjort, og i 2020 voksede det globalt med hele 108 mia. kr. Danmark holder fast i sin økologiske førerposition, viser ny rapport.

Det er fortsat danskerne, der indkøbskurv for indkøbskurv køber flest økologiske varer, og dermed er der ikke ændret ret meget ved toppen i rapporten ”The World of Organic Agriculture”, der netop er blevet udgivet igen.

Som det var tilfældet i 2019 er danskerne målt på indbyggertal det folkefærd i verden, som køber mest økologi. Markedsandelen for økologisalget i den danske detailhandel i 2020 var på 13 pct, mens Østrig og Schweiz følger med og har et økologisk salg, som udgør 11,3 pct. og 10,8 pct. Vores naboer i Sverige indtager listens femteplads med en økologisk andel på 8,7 pct., skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Tilbage i 2019, hvor rapporten også udkom, udgjorde den danske økoandel 12,1 pct.

”Der er dog ikke plads til at hvile på laurbærrene, for vi skal fortsat udvikle økologien, så vi også fremover kan forsvare vores position som det land i verden, der forbruger mest økologi pr. indbygger,” siger Kirsten Lund Jensen, chef for økologi i Landbrug & Fødevarer.

Hun anslår, at detailsalget af økologi er steget med omkring 8-10 pct. i det netop afsluttede 2021.

Global økologisk rekord

Samlet nåede det globale salg af økologi til detail og foodservice i 2020 898 mia. kr., hvilket ifølge rapporten var 108 mia. kr. mere end året før, og dermed tegner 2020 sig som det største år for økologien nogensinde.

Særligt er det salget i USA og Vesteuropa, der trækker op, men salget af økologi i Kina er også vokset, så det i 2020 er det fjerde største økologimarked med et detailsalg på 76 mia. kr.

Med det voksende internationale marked vokser også de danske eksportmuligheder, tilføjer Kirsten Lund Jensen.

”Det er godt for vore virksomheder, at der er mange potentielle eksportmarkeder – både tæt på os, men også uden for nærmarkederne. Jeg håber, at vi fremover kan sælge endnu flere økologiske fødevarer til vores nabolande, men også til lande udenfor EU,” siger hun.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Forbrugerpriserne har taget det største hop siden 2008

Fleggaard-koncernen har laveste omsætning i fem år

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede