En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
02.12.2022kl. 10.47

Pressede forbrugere holdt på pengene black friday

Prisstigninger og manglende coronarestriktioner har ifølge økonom fået black friday-salg til at dykke, viser tal fra Danske Bank.
”Jeg er lidt bekymret på julehandlens vegne. Jeg tror ikke, at den bliver lige så stærk som de seneste år,” siger senioranalytiker i Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen. | Foto: Morten Lau-nielsen
RITZAU

Efter et år med usædvanligt store prisstigninger holdt de danske forbrugere tilsyneladende igen på black friday og i hele ugen omkring.

Det viser tal fra Danske Bank. De er baseret på kortforbruget hos omkring en million forbrugere i Danmark. Her kan man se, at black friday-salget lå næsten fem procent lavere i kroner og øre end sidste år.

Black friday er i USA fredagen efter højtiden thanksgiving, hvor der er tradition for særlige tilbud og ekstraordinær meget handel. Fænomenet er de seneste år kommet til Danmark, hvor thanksgiving ellers ikke fejres.

Dykket i black friday-salget i år kan ifølge Danske Banks senioranalytiker og privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen blandt andet spores tilbage til, at de forskellige husholdninger er pressede af de højere priser.

”Vi får simpelthen mindre for pengene. Selv hvis vi havde brugt det samme på black friday som sidste år, så havde vi fået mindre for det,” siger hun.

Men hun peger på, at der også er noget andet på spil. For det er ikke kun 2022, der er særlig på grund af inflationen.

2021, som salget i år sammenlignes med, var særligt, fordi der stadig var efterdønninger af coronarestriktioner. Det er også med til at få black friday-salget i år til at se sløjere ud.

”Forbruget er aftaget i kroner og øre. Det skyldes blandt andet det her pres, der er på familiernes økonomi. Men jo også, at under corona var det i stor stil varer, som vi brugte penge på. Vi købte en hel masse til hjemmet.”

”Det gør vi slet ikke i samme stil nu. Nu er der andre ting at bruge penge på såsom at rejse og tage til julefrokost og den slags.”

Tesen er, at husholdningerne sidste år ikke skulle bruge penge på eksempelvis en vinterferie, en ny kjole til julefrokosten eller teaterbilletter.

De penge blev så i stedet brugt på indkøb af eksempelvis elektronik og møbler til hjemmet.

Uden restriktioner i år er de penge ifølge Louise Aggerstrøm Hansen tilsyneladende røget tilbage til brug på eksempelvis rejser, tøj og sociale aktiviteter.

Derfor viser de sig ikke i salget på black friday. Men ser man på det samlede detailsalg – altså inklusive salg, der ikke relaterer sig til black friday – er forbruget faldet med ”blot” 2,5 procent i ugen omkring black friday.

Det ændrer dog ikke ved, at der stadig er tale om, at forbrugerne i Danmark bruger færre penge end samme tid sidste år. Derfor tror Louise Aggerstrøm Hansen, at julehandlen meget vel kan lide samme skæbne som black friday-salget.

”Jeg er lidt bekymret på julehandlens vegne. Jeg tror ikke, at den bliver lige så stærk som de seneste år,” siger hun.

”Simpelthen fordi vi har andre ting at bruge penge på - især nogle af de her sociale ting og rejser, men også fordi vi er pressede på økonomien, og folk mærker, at pengene ikke rækker til det samme som for et år siden.”

E-mærket melder om vækst i black week men holder champagnepropperne i flasken

Black week-trafik steg med 25 pct. hos Pricerunner

Black friday-salg topper mellem 16 og 17: Danskerne vender tilbage til fysiske butikker

Relaterede artikler:

  • Salget i black week havde pil opad ifølge E-mærket og direktør Martin Birkkjær Madsen, Black friday er fortsat den mest indbringende salgsdag i detailhandlen, selv om forlængede kampagner breder salget mere ud. | Foto: PR/e-mærket

    E-mærket melder om vækst i black week men holder champagnepropperne i flasken

    For abonnenter

  • Foto: Andreas Merrald

    Black week-trafik steg med 25 pct. hos Pricerunner

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Supermarkedskæden Meny går nu ind på markedet for takeaway med 15 køkkener fordelt i sine forretninger landet over.
  • Ny Dagrofa-direktør indtræder i Nærkøb-bestyrelse
  • Supermarkeder reber sejlene: "Det mest ekstraordinære vi har oplevet"
Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

Lars Larsen Groups bolig- og møbelselskaber solgte for et rekordhøjt beløb i 2021/22. Men stigende råvarepriser og faldende efterspørgsel ramte bundlinjen i flere selskaber. Få overblikket her.

For abonnenter

Katrine Barslev er forbrugeranalytiker i Pricerunner, der sammenligner priser på alle slags produkter på nettet. | Foto: PR/Pricerunner
DetailWatch

Pricerunner: Prisfokus vil fortsætte i 2023

”Borte er det, vi kan kalde shoppesjusk,” lyder det fra Pricerunners forbrugeranalytiker Katrine Barslev, der kigger tilbage på 2022 og frem på 2023.

For abonnenter

Foto: Boozt/pr
Mode og Velvære

Boozt slog egne forventninger i 2022

Det svenske modeselskab overgik sine egne forventninger i fjerde kvartal, hvilket også fik betydning for selskabets resultater for hele 2022.

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge