Pandora har taget salget til slutforbrugerne tilbage

Den danske smykkekæmpe Pandoras partnere i 100 lande verden over spiller i dag en langt mindre rolle end tidligere. At mere og mere af smykkesalget sker igennem producentens egne salgskanaler ses også tydeligt i selskabets seneste regnskaber, skriver Børsen.
Imens Pandoras partnere i 2012 stod for 89 pct. af slutsalget til forbrugerne, er dette tal i dag reduceret til 31 pct.
Distributionsstrategien hos Pandora har udviklet sig ”signifikant” igennem de seneste år, blandt andet for at genopbygge brandets værdi på vigtige markeder, siger Silky Agarwal, der er topanalytiker hos storbanken Citi og følger Pandora tæt, til Børsen.
Udviklingen har taget ekstra fart efter topchef Alexander Lacik kom til i 2019, og investerede i den digitale forretning, der er vokset fra at udgøre 10 pct. af salget til 26 pct. i 2021.
I første kvartal af 2022 havde Pandora en omsætning på knap 5,7 mia. kr. - en rekord for årets tre første måneder. Smykkevirksomheden forventer at nå en omsætning på 25,9-26,3 mia. kr. i omsætning inden året er omme.
Pandora bruger 1 mia. kr. på fabrik i Vietnam og udvidelse i Thailand
Pandora-formand køber aktier i selskabet for 5,2 mio. kr.
Pandora-stiftere lander trecifret millionoverskud på investeringer