Økonom: Virksomheder kan ikke blive ved med at sende regningen videre til kunderne

Med leveringsproblemer og prisstigninger er det indtil videre lykkedes for mange virksomheder at hæve priserne på deres produkter, men den høje inflation, stigende renter og en usikker verdensøkonomi betyder, at danskerne er blevet mere pessimistiske omkring fremtiden, skriver Finans.
Det får dem i stigende grad til at holde igen med forbruget.
”Virksomhederne har forsøgt at sende de stigende omkostninger videre til forbrugerne, men der kommer et tidspunkt, hvor man ikke kan gøre det længere, fordi efterspørgslen vil være vigende,” siger Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank, til Finans.
Avisen skriver, at en ny undersøgelse fra Jyske Bank og Danish Export viser, at tre ud af fire virksomheder oplever, at råvarer er blevet dyrere som følge af krigen i Ukraine.
En af dem er Bang & Olufsen, hvor udgifter til køb af komponenter og fragt er steget med omkring 200 mio. kr. i regnskabsåret 2021/2022, hvilket svarer til cirka 7 pct. af den samlede omsætning.
Danske Bank: Inflationen risikerer at bide sig fast
Dagligvareanalytikere: Fødevarepriser vil stige hastigt denne sommer