To ud af tre danskere bekymrer sig for stigende forbrugerpriser

68 pct. af danskerne er bekymret for den stigende inflation, hvilket er en stigning fra 51 pct. ved årsskiftet.
Det fremgår af analyseinstituttet Deloittes månedlige analyse af forbrugeradfærd for marts.
Den stigende inflation, leveringsvanskeligheder og krigen i Ukraine er med til at presse priserne i vejret. Men godt halvdelen af forbrugerne mistænker, at virksomhederne skruer priserne mere i vejret, end deres egne stigende udgifter kan retfærdiggøre, og at virksomhederne på den måde udnytter inflationen til at kræve højere priser for varerne.
På trods af den voksende bekymring for stigende priser er danskernes forventninger til det fremtidige forbrug nogenlunde stabilt, og ligesom i de foregående måneder forventer folk at bruge omkring en tredjedel af budgettet på forbrug.
Vælger bæredygtige varer fra
Andelen af danskere, som svarer, at de bruger flere penge på varer i forhold til for et år siden, er samtidig faldende. I marts svarede 45 pct., at de bruger flere penge på varer, mens andelen var 52 pct. ved årsskiftet.
Det kan ifølge Deloitte hænge sammen med, at flere kigger mod discountvarer, mens bæredygtige produkter i stigende grad bliver efterladt på hylderne.
Deloittes forbrugeranalyse dækker 23 lande, og trenden er den samme i alle landene. Ifølge Deloitte er de stigende forbrugerpriser hovedårsagen, idet 41 pct. peger på prisen som den primære grund til, at de ikke har købt bæredygtige varer og services.