DetailWatch

Forbrugerne holdt igen med at svinge kortet i oktober – detailbranchen er hårdt ramt

For første gang siden coronanedlukningerne er forbruget nedadgående i Danmark, viser tal fra Danske Bank. Særligt sko- og tøjbutikker skiller sig ud.

Forbruget i særligt tøj- og skoforretninger er faldet mærkbart i oktober i forhold til samme måned året før. | Foto: Kenneth Meyer

Den høje inflation har betydet, at danskerne er begyndt at forbruge mindre, end de ellers har gjort.

Det viser tal fra Danske Bank, der har analyseret betalinger for omkring en million kunder.

De viser, at forbruget i oktober var 3,4 procent lavere end i oktober seneste år.

Og hvis man samtidig indregner, at priserne er steget kraftigt siden dengang, er det reelle fald på omkring 10 procent.

”Noget af det skyldes, at forbruget var forholdsvist højt på denne tid sidste år, men det er først og fremmest et udtryk for, at danskernes økonomi har fået det værre. Vi får simpelthen væsentligt mindre for pengene end for et år siden,” siger Louise Aggerstrøm Hansen, der er chefanalytiker og privatøkonom i Danske Bank.

Hun noterer sig, at detailbranchen er hårdt ramt med en forbrugsnedgang på 5,7 pct. Her skiller særligt tøj- og skoforretninger sig ud med et fald på 15 pct.

Omvendt ser det lidt bedre ud indenfor service, hvor barer og værtshuse noterede sig en stigning i forbruget på den såkaldte J-dag på 4,8 procent.

Forbrugernes online-købelyst på black friday stiger trods pres på kontoen

Imerco ansætter midlertidigt 400 medarbejdere under julehandlen

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede