DetailWatch

Norsk sportskoncern sælger ud i Rusland

Den norske sportskoncern Brav, der står bag skiudstyr-brandet Swix, har solgt sit russiske datterselskab som følge af Kremls fortsatte invasion af Ukraine, skriver E24.

Det russiske datterselskab er nu blevet solgt til dets russiske ledelse. Bravs drift har været sat på pause siden invasionen, men medarbejderne har stadig fået løn. | Foto: Gregers Tycho/JPA

Den norske sportskoncern Brav har solgt sit datterselskab i Rusland til de russiske ansatte, nærmere bestemt selskabets ledelse, skriver det norske erhvervsmedie E24.

Brav satte ligesom mange andre større vestlige virksomheder aktiviteterne i landet på pause efter Ruslands invasion af Ukraine i februar, der har affødt skarpe sanktioner og reaktioner mod Kreml. Salgsprocessen er ifølge mediet startet i maj og blev gennemført for cirka en måned siden.

”Vi har solgt vores datterselskab i Rusland og har ikke længere kommerciel aktivitet i landet,” siger Marianne Borchgrevink, markedsføringschef i Brav, til E24.

Salget af den norske koncerns russiske datterselskab kommer i kølvandet af, at virksomheder som Nike, Ikea og senest H&M har opsagt handelsaftaler og solgt datterselskaber og altså forladt den krigsførende nation.

Brav har indtil nu haft kontorer og egne selskaber i Norge, Sverige, Finland, Litauen, Tyskland, Schweiz, Japan, USA og altså Rusland. Selskabets varer distribueres til mere end 30 lande og sælges både via egen webshop og via forhandlere.

Swix opsagde som følge af invasionen sponsoraftaler med flere russiske idrætsudøvere, deriblandt skistjernen Aleksandr Bolsjunov, og ifølge Marianne Borchgrevink har der ikke været nogen reaktioner eller dialog med de russiske myndigheder knyttet til driftsstoppet.

Norsk sportsbranche oplever en markant nedgang i omsætning

Ikea sælger ud i Rusland og Hviderusland efter russisk invasion

Ny Sportmaster-ejer melder om høj vækst trods ”betydelig stigning” i omkostninger

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs