En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
19.07.2022kl. 07.00

Faldende salg får varelagre til at bugne: "Der kommer flere gode tilbud"

Både Coop og Salling Group melder om opbremsning i salget af nonfood. Det giver udsigt til massiv tilbudsstrøm for at få lagrene nedbragt, men også et øget pres på indtjeningen for de i forvejen klemte dagligvarekoncerner.
Der er flere tilbudskilte i vente på nonfood varer, der lige nu giver stopfulde lagre hos Coop og Salling Group. Det kan give deflation på nonfood, mener sidstnævnte. | Foto: Anthon Unger
af LOUISE RESEKE

Mens priserne på mælk og smør og andre dagligvarer ikke ser ud til at falde foreløbig, er der udsigt til brandudsalg på alt fra havehynder til stegepander i de store supermarkeder.

Landets to største dagligvarekoncerner, Coop og Salling Group, melder begge om en kraftig opbremsning i salget af nonfood i første halvår. Baggrunden er de stigende leveomkostninger på ikke mindst på el, benzin og mad, der får forbrugerne til at holde igen med andre indkøb samt eftervirkningen af coronapandemien, hvor nedlukningerne fik kunderne til at købe flittigt ind til hus og have.

I Coop vil informationsdirektør Jens Juul Nielsen ikke sætte tal på omsætningsfaldet, men kalder det markant.

”Det har været forskelligt, hvilke varer der har været ramt på forskellige tidspunkter, men samlet set er der et markant fald efter nogle år, hvor vi også har haft ekstra høj omsætning. Det betyder, at der lige nu er større lagre end normalt. Og det resulterer i, at der er og kommer flere gode tilbud på Coop.dk Shopping og i Kvickly, for at vi kan få bragt lagrene ned.”

Også i Salling Group meldte topchef Per Bank i begyndelsen af juli om hårdt pres på nonfood-salget, da han gjorde status på første halvår.

”Fra vores egne logistik-kolleger er meldingen, at det er svært at opdrive lagerplads i Danmark. Lagrene er fyldt op af nonfood, for der er – populært sagt – ikke rigtig nogen, der skifter fladskærmen ud i det her klima,” skrev Per Bank i et opslag på Linkedin om udviklingen.

Risiko for deflation

På linje med Coop varslede Per Bank, at de bugnende lagre vil udløse en heftig tilbudsstrøm på nonfood, men også risikoen for deflation og altså tab på varesalget.

”Kigger vi lidt frem, kan der komme deflation på nonfood, når lagrene skal realiseres. Det er godt nyt for kunderne, for det får de glæde af,” skrev Per Bank.

I Coop ser Jens Juul Nielsen ikke en længerevarende skævhed og overflod i udbuddet, der kan koste nedskrivninger på lagervarer.

”Vi forventer, at de større lagre kan reduceres med gode tilbud de kommende måneder, så det er ikke en langsigtet deflation – for vi har reguleret fremtidige indkøb ned,” lyder det.

For både Coop og Salling Group er udsigten til at måtte holde brandudsalg på nonfood for ikke at brænde inde med varer dårligt nyt for forretningerne, der i forvejen har tabt indtjening på fødevaresalget i første halvår på grund af forbrugernes søgen mod tilbud og discount og fravalg af supermarkederne.

”Trods inflation på over 10 % viser opgørelsen et nærmest uændret salg i kroner og øre sammenlignet med samme periode sidste år. Altså følger salget af dagligvarer simpelthen ikke med inflationen. Hvorfor ikke? Fordi kunderne handler smartere,” konkluderede Per Bank.

I Coop har formand Lasse Bolander i et interview til DetailWatch fortalt, at udviklingen indebærer risikoen for, at året kan ende med et underskud.

”Det kan vi ikke sige, fordi sigtbarheden er så lav, men det bliver ikke noget godt resultat. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at få så godt et resultat som muligt, men det kan ikke blive et prangende resultat med alle de udfordringer, der er i markedet,” sagde Lasse Bolander.

Relaterede artikler:

  • Tøj og sko er ifølge en undersøgelse fra Yougov nogle af de varer, danskerne for øjeblikket skærer ned på. | Foto: Peter Hove Olesen

    Danskerne skærer ned på tøj, sko og indretning

  • Den høje inflation får danskerne til at fylde indkøbsvognene med slagtilbud og de billigste varianter af de enkelte produkter. | Foto: Annika Byrde

    Jagten er gået ind: Danskerne har på kort tid ændret indkøbsmønstre

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Charlotte From har siden 2019 været kædedirektør i BR, efter Salling Group købte brandet fra det konkursramte Top-Toy. | Foto: Stine Rasmussen
DetailWatch

Charlotte From har genoplivet Fætter BR: "Jeg har ikke en raket i baglommen"

For fire år siden overtog Salling Group det konkursramte BR-brand, og siden da har Charlotte From stået i spidsen for at genopbygge kæden. Fokus er på butiksoplevelser og leg – og på at tilpasse sig forbrugerne i rækken af kriseår.

For abonnenter

Thor Skov Jørgensen skal være ny finansdirektør i OK. | Foto: Foto: Salling Group
Dagligvarer

Fra e-handel og dagligvarer til OK: Salling Group-chef har fået nyt job

Salling Groups nu tidligere e-commercedirektør, der stoppede som led i en omlægning og spareøvelse i dagligvarekoncernen, bliver ny finansdirektør i benzin- og energiselskabet OK.
Foto: Salling Group/pr
DetailWatch

Per Bank: Netto i Polen har "for længst" nået omsætning som Føtex

Efter opkøbet af Tescos polske butikker, der nu er konverteret til Netto, venter Salling Group vækst de kommende år på markedet, lyder det fra topchef. Samtidig flyttes hovedkvarter i både Polen og Tyskland.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • People and Operations Partner

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge