DetailWatch

Klumme: Omnichannel stiller nye krav til datahåndtering

Detailhandlen skal binde det digitale univers sammen med de fysiske butikker, men skal det gavne kunderne, kræver det en kompleks integration af systemerne bag, skriver Linda Lindborg, salgsansvarlig for Boomi Danmark, i denne klumme.

Linda Lindborg har været salgsansvarlig for techselskabet Boomi Danmark siden 2017 og har tidligere arbejdet for blandt andet Dell og Lenovo. | Foto: PR

De sidste par år har været turbulente for mange virksomheder. Særligt for de fysiske butikker i detailhandlen, der pludselig stod på sidelinjen under pandemien, og måtte se deres kunder ty til e-handlen, der i 2020 oplevede rekordomsætning.

Nu står vi på den anden side, i et åbent Danmark, og alt imens detailbutikkerne kæmper en brav kamp for at få fodfæste igen, presses hele markedet af manglen på varer og tårnhøje priser. I maj 2022 oplevede detailhandlen et fald på 1,1 pct. i forhold til måneden før, og særligt flere mindre netbutikker er i en situation, hvor den kraftige vækst under corona-nedlukningen er blevet afløst af vigende salg og usikkerhed. Den slående forskel er dog, at e-handlen overordnet set fortsat er i vækst sammenlignet med tiden før corona.

Der har længe været snak om, at den fysiske butik er død, og allerede inden pandemien var mange butikker i gang med at nytænke deres koncept og dermed kombinere digitale og fysiske oplevelser. Faktum er bare, at teknologien bag systemerne til både digitale og fysiske oplevelser er ret kompleks.

Men hvis integrationen sker rigtigt fra start, kan den være med til at vende kundeflugten. En sammenlægning af den fysiske og digitale butik kræver f.eks., at processerne for den digitale informationsoverførsel udføres problemfrit og sikkert. For at sikre dette er det vigtigt at integrere elektronisk information og applikationer, samt undersøge hvordan de forskellige dele kommunikerer med hinanden.

Flere data stiller nye krav

Et godt eksempel på en vellykket integration findes hos den franske fødevarekæde Mousquetaires Group, der havde behov for at tilpasse sine aktiviteter på grund af de ændringer, der fandt sted i detailhandlen. Herunder netop en multikanal, samt forvaltning af en voksende mængde data.

Virksomheden benyttede på daværende tidspunkt et pålideligt, men ikke-skalerbart it-system, som skulle opdateres. Et af målene var at introducere en event-based tilgang i realtid, så virksomheden effektivt kan dele, synkronisere og administrere datastrømme, der er genereres på tværs af virksomhedens forskellige kanaler: onlineordrer, lageropdateringer og genopfyldning, centraliseret butiksstyring osv.

Mange virksomheder står i dag med et eksisterende it-setup, der gør dét, det er bygget til, men som ikke kan skaleres, så det kan håndtere de stærkt voksende datamængder, hvor data ofte er fanget i datasiloer. Det gør det svært at bruge dem hurtigt og fleksibelt, og med øjeblikkelig opdatering, hver gang der sker nyt. Som f.eks. ved multikanal handel, hvor der skal være en konstant glidende dataudveksling internt i virksomhedens systemer i realtid, og udadtil, så kunde og butik oplever én sammenhængende købs- og leveringsoplevelse, hvor det er nemt for kunden at handle og nemt for butikken, at levere hvor og hvordan kunden nu vil have det.

I stedet for at bygge selv vender mange virksomheder sig mod moderne low code integrationsplatforme, der netop kan bygge ovenpå virksomhedens eksisterende set-up, og give dem den fleksibilitet, interaktion af data og opbygning af nye processer, som de har brug for i et fuldt skalerbart set-up.

Det kan give hurtige resultater fx at skabe en hybrid integrationsplatform, der bygger ovenpå virksomhedens eksisterende it-systemer, så de bevares.

Kundeoplevelsen i centrum

Hvis sammenlægningen af den fysiske og digitale handel skal fungere og gavne kunderne, er det vigtigt, at virksomheden leverer de rigtige data på de rigtige tidspunkter. Hvis virksomheden lykkes med sin datahåndtering, vil virksomheden være i stand til at drive innovationen fremad, forbedre kundetilfredsheden og opnå bedre omkostningseffektivitet. Modsat, hvis virksomheden fejler, risikerer kundeoplevelsen at blive adskilt fra andre funktioner i virksomheden, og den bliver både sværere at kontrollere og optimere.

Kundeoplevelsen er altså central, og derfor investerer virksomheder også mange ressourcer i deres digitale transformation.

Hvis detailhandlerne ønsker at ride med på vækstbølgen, og udnytte den digitale transformation fuldt ud, er det afgørende, at de sætter sig ind i, hvordan low-code integrationsplatforme (der ikke kræver programmører, men hvor forretningen selv kan gøre arbejdet) og automatisering kan være med til at skabe datadrevne og innovative virksomheder, hvor der er sammenhæng og gennemsigtighed mellem det fysiske og det digitale univers.

Klumme: Den digitale kunderejse kræver CEO-commitment

Klumme: Detailhandlere bør tænke mere på oplevelser – og mindre på salg

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs