Bang & Olufsen sløjfer 38 fysiske butikker

Efter en analyse af B&O-butikkernes ydelse, der er gennemført sidste år, har designvirksomheden besluttet at lukke 38.
Bang & Olufsen lukker 38 butikker | Foto: HENNING BAGGER
Bang & Olufsen lukker 38 butikker | Foto: HENNING BAGGER

Bang & Olufsen konsoliderer butiksnettet efter en større gennemgang og vurdering af B&O-butikkerne sidste år.

Det fremgår af årsrapporten fra selskabet, der blev offentliggjort onsdag.

”I 2021/22 afsluttede virksomheden en grundig vurdering af monobrand-netværket (rene B&O-butikker, red.) og partnere. Vuderingen identificerede 38 butikker, der skal lukkes, og dette vil blive afsluttet i 2022/23,” skriver ledelsen i rapporten.

Ifølge Bang & Olufsens finansdirektør, Nikolaj Wendelboe, er det butikker i Europa, hvor butiksnettet også er tættest, der nu sløjfes for at forbedre lønsomheden.

”Vi har lukket 38 butikker for nylig i Europa på baggrund af en analyse af, hvilke der performer bedst. Vi har ikke planer om at lukke flere, men vi kommer løbende til at åbne flere på alle kontinenter,” siger Nikolaj Wendelboe til DetailWatch.

B&O havde ved afslutningen af regnskabsåret 31. maj i alt 444 B&O-butikker mod 456 året før. Reduktionen skyldes især, at B&O i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine i slutningen af februar lukkede ned for tilstedeværelsen i Rusland og Belarus.

Langt hovedparten af B&O’s monobrand-butikker ligger i Europa (EMEA). Her lå der 340 B&O-butikker mod 349 året før.

Omvendt steg antallet af multibrand-butikker, der også har B&O’s produkter på hylderne sidste år. Det havde 5.123 butikker verden over mod 5.073 forrige år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også