Ugen på DetailWatch: Salling med prisloft, brud med Ecco og mode i metaverset

Det var en uge med både højt og lavt til loftet.
Mens regnskaberne fortsatte med at tikke ind fra bl.a. Louis Poulsen, Lakrids by Bülow, Davidsen Tømmerhandel, Adax og Johannes Fog og viste, at omsætningsloftet langt fra er nået for danske detailselskaber, så satte Salling Group med vanlig, veludviklet sans for signalværdi dagsorden ved at sætte loft over prisen på et par hundrede varer i sortimentet.
Trækket skal berolige forbrugerne, der dagligt må punge mere ud for mad og el, og hvis tillid er banket i bund i skyggen af krigen i Ukraine og stigende elpriser.
Det var også ugen, hvor prisregnen faldt under et helt andet loft, da awardshowet E-handelsprisen blev afholdt. Dét og meget andet dækkede vi på DetailWatch i ugen - her får du et par nedslag og anbefalinger.
”Vi garanterer derfor...”

Det var Salling Group, der især blev taget til indtægt for prisstigningerne i dagligvarehandlen, da tjenesten Beepr en mandag morgen i slutningen af marts kunne registrere prisstigninger på ”tusindvis af varer” i Bilka og Føtex.
I denne uge gik Salling Group så ud med et tiltag, der sætter loft over prisen på 100-200 varer i koncernens kæder i fem måneder og opfordrede leverandører til at følge med. Det gør de imidlertid allerede, lød svaret fra bl.a. Mærkevareleverandørerne. Uanset hvad fik Salling Group budskabet ud, taget teten og sat dagsordenen ud mod de kunder, der lige nu har intensiveret tilbudsjagten.
Mærkevareleverandører om prisloft: Priserne holdes i forvejen i skak
Discountkonkurrenter om Salling-tiltag: Vi behøver ikke et prisloft
Salling Group venter ekstra millionomkostning ved prisloft
Lektor: Prisloft lægger ”maksimalt” pres på konkurrenter
Salling Group indfører prisloft på op mod 200 varer
”Eccos tilgang til krigen i Ukraine er uforenelig med SOS Børnebyernes arbejde”

Eccos beslutning om at fastholde sine aktiviteter i Rusland sætter fortsat den danske koncerns image på en hård prøve i hjemlandet, hvor flere forhandlere bl.a. har fravalgt at sælge brandet. Den folkelige forankring er blevet sat på yderligere prøve, efter børneorganisationen SOS Børnebyerne, har valgt at bryde samarbejdet med Ecco, der bl.a. har doneret til organsationen via eventen Walkathon. Ifølge organisationen skyldes det, at Eccos tilgang til krigen i Ukraine ikke er forenelig med deres arbejde i og omkring Ukraine. Professor i ledelsesfilosofi og virksomhedsetik kalder udviklingen en ”konflikt mellem den basale økonomiske interesse og så det mere værdibårne og filantropiske.”
SOS Børnebyerne stopper samarbejde med Ecco: Uforeneligt med vores arbejde
”I bund og grund har jeg ét mål”

Familieejede detailselskaber er en del af rygraden i dansk detail- og erhvervsliv, men kræver også en benhård og hårfin balance mellem tradition og fornyelse, når arven skal føres videre af næste generation.
Det skifte står det Ikast-baserede modefirma Claire Group over for, når sønnen Nikolaj Hust næste år overtager rorpinden fra faderen Anders Hust. Indgangen til den transformation, fortalte han om til DetailWatch her.
Midtjysk tøjfirma gør klar til generationsskifte med firedoblet bundlinje
”Vi har lynhurtigt kunnet se værdien af det”

I stedet for at flyve Bestseller-brandets forhandlere ind til fysiske messer blev Vilas kunder sidste år lukket ind i en virtuel verden – hvor avatarer gik catwalk, og alle fire kollektioner var rent digitale. Det hævede salget med en femtedel, siger direktør.
Avatarer i 3D-univers hævede Vilas salg markant
Mode i metaverset: ”Vi kigger på noget, der bliver en mindre revolution inden for retail”
Andre tophistorier fra DetailWatch i ugen:
Webshop dropper produktion i Kina efter forsyningskaos: ”Vi står med tomme lagre”
Fysiske detailbutikker er ”ikke særlig åbne” over for nye tech-løsninger
Fagforening vil tage opgør med kontantregel og have kontanterne ud af butikkerne
Onlinesalg drev lakridsfirma til rekordomsætning i 2021
Nordsjællandsk trælastkæde lander næstbedste resultat nogensinde
Lars Larsen Group køber ejere helt ud af succesfuld sengewebshop
Selskab bag voksende lavpriskæde er gået konkurs
Louis Poulsen runder for første gang en milliard i omsætning
Familieejet tømmerhandel fortsætter voldsom vækst med trecifret millionoverskud
Dansk ægtepar sikrer det største overskud i fire år på lædertasker
Her er vinderne af årets E-handelspriser
Dansk webshop efter opkøb: ”Vi har fået lidt mere hår på brystet”