Amazon vil købe kundernes data for rabatkuponer

I et nyt format fra internetgiganten Amazon kan kunderne sælge sine informationer om køb i supermarkeder mod at få rabatkuponer.
Foto: Brendan Mcdermid/Reuters
Foto: Brendan Mcdermid/Reuters

Informationer om forbrugernes indkøb er vigtige for de store netbutikker, og netop derfor lancerer Amazon en ny plan for at få fingrene i yderligere information om de amerikanske købere.

Det skriver det amerikanske tech-medie The Verge.

Indkøbsdataen koncentrerer sig om dagligvareindkøb, der er det store ben, som den amerikanske onlinegigant stadig mangler at stå på.

Nu har Amazon så lanceret en funktion via sin apps stemmeassistent Alexa Shopping List Savings, som Amazon håber, kan hjælpe med at indsamle data om kundernes madindkøb hvor forbrugerne kan indtale sin indkøbsliste og modtage rabatkuponer til gengæld.

Tilføjer man eksempelvis brød eller mælk, vil man kunne se rabatkuponer i appen. Men for at indkassere kuponerne skal man fotokopiere sin kvittering fra den fysiske butik, hvor man har købt varen, som man havde den tilhørende kupon til, ligesom man også skal scanne produktets stregkode.

Tiltaget skal bruges for at gøre Amazon klogere på forbrugernes fødevareindkøb. Kuponerne er ikke knyttet til specifikke butikker, men er i stedet fra store mærker som Pepsi. De kan anvendes på køb fra alle dagligvarebutikker i Amerika. Pengene, man sparer ved sine indkøb, vil så havne på et digitalt gavekort på forbrugerens Amazon-konto.

Kapitalfond var i budkrig om webshop: ”Der er høj konkurrence i markedet”

Lars Larsen Group køber ejere helt ud af succesfuld sengewebshop

Sorte skyer truer for Zalando trods travl start på 2022

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også