Modebrand med prominent investor præsenterer nyt underskud

Modevirksomheden A-View, der i 2021 fik Løvens Hule-investor Jan Lehrmann ombord, præsenterer igen et underskud på en halv million i et ”mindre tilfredsstillende” regnskabsår.
Jan Lehrmann investerede én mio. kr. i A-View for 12 pct. af den tre år gamle virksomhed. | Foto: A-View/Pr
Jan Lehrmann investerede én mio. kr. i A-View for 12 pct. af den tre år gamle virksomhed. | Foto: A-View/Pr

Armene røg i vejret i DR-programmet ’Løvens Hule’, da serieinvestor Jan Lehrmann i starten af 2021 investerede én mio. kr. i modevirksomheden A-View for 12 pct. af virksomheden.

Men det første år med Jan Lehrmann, der bl.a. er kendt som medstifter af Bilbasen og bestyrelsesformand i butikskæden Normal, er ikke gået som forventet for virksomheden, der holder til i Aarhus og blev grundlagt i 2019.

Selskabet And Bording ApS, der driver tøjbrandet, kommer ud med en dalende bruttofortjeneste og et underskud på knap en halv million i regnskabsåret 2021. Det er en væsentlig tilbagegang fra 2020, hvor selskabet kunne præsentere sit første overskud, der lød på knap 1,3 mio. kr.

Underskuddet er selskabets andet i dets tre-årige levetid. I 2019 lød underskuddet også på 500.000 kr.

Oveni daler egenkapitalen fra 2,7 mio. kr. i 2020 til 2,3 mio. kr. i et 2021, som ledelsen opfatter som værende ”mindre tilfredsstillende”.

”Regnskabsåret har været præget af det fortsatte udbrud af covid-19, der har påvirket selskabets distributører i form af bl.a. åbningsforbud. Derudover har selskabet i regnskabsåret investeret massivt i marketing, hvilket forventes at give et positivt afkast fremadrettet,” skriver ledelsen i sin beretning.

Ambitioner om ny stor dansk succes

Bag A-View står Jakob Bording Andersen, der har mere end 30 års erfaring fra modebranchen. A-View gør sig bemærket med sin produktion af små kollektioner, der fornys otte gange om året. De små produktioner betyder ifølge virksomheden, at kollektionerne ofte er udsolgt på kort tid, og derfor går færrest mulige produkter til spilde.

De små, hurtige kollektioner sælges både online og engros til forskellige tøjbutikker i Danmark samt via agenter i Tyskland, Norge, Sverige, Holland, Belgien og Polen. A-View sælger gennem store onlinemarkedspladser som Zalando, About You, Amazons tyske portaler samt Bestsellers onlineplatform Miinto.

Jan Lehrmann har i flere sæsoner været fast inventar i panelet i DR-programmet 'Løvens Hule'. | Foto: Anthon Unger
Jan Lehrmann har i flere sæsoner været fast inventar i panelet i DR-programmet 'Løvens Hule'. | Foto: Anthon Unger

Adm. direktør Jakob Bording Andersen har store ambitioner på A-Views vegne og udtalte i forbindelse med Løvens Hule-programmet, at virksomheden gerne vil være ”et modehus, der hele tiden fornyer sig og følger med strømningerne.”

”Nu handler det om at udnytte Jan Lehrmanns kompetencer til at få bredt vores brand endnu mere ud og opretholde væksten, så vi realiserer vores drøm om at skabe det næste store danske modebrand,” sagde Jakob Bording Andersen i en pressemeddelelse efter tilgangen af Jan Lehrmann.

Efter regnskabets offentliggørelse har Jan Lehrmann trukket sig fra sin post som bestyrelsesmedlem i selskabet And Bording og i stedet indsat sin kone og forretningspartner Margrethe Lehrmann i bestyrelsen. Ændringen betyder ikke noget for virksomheden eller Jan Lehrmanns ejerskab på 12 pct.

Konkursramt tøjkæde genopstår med ny ejer

Jysk familievirksomhed fortsætter vild millionvækst på populært uldundertøj

Sketchers fordobler millionoverskuddet i Danmark i nyt rekordår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også