DetailWatch

Nordjysk modeiværksætter accepterer bøde for at vildlede abonnenter

Iværksætteren bag tøjsuccessen Teeshoppen har accepteret en bøde på 150.000 kr. for vildledning om abonnementer i forbindelse med en tidligere netbutik. Selskabet bag netbutikken oplyser, at kunderne har fået pengene retur.

"Netbutikker skal oplyse meget tydeligt om abonnementet," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. | Foto: Stine Bidstrup

Selskabet Noodle Firm har accepteret en bøde på 150.000 kr. for ikke at have gjort forbrugerne tydeligt opmærksomme på, at de tegnede et abonnement, når de købte tøj i netbutikken tøjfabrikken.dk, der senere skiftede navn til clothesfamily.dk.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Bag Noodle Firm står den 27-årige nordjyske tøjiværksætter Benjamin Philip, der i dag driver og ejer succesvirksomheden Teeshoppen, der i første omgang blev kendt for sine basic t-shirts, men som i dag sælger al slags tøj til både mænd og kvinder.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte Noodle Firm, der i dag har lukket netbutikken clothesfamily, for vildledende markedsføring tilbage i i juli 2020.

Det skete, fordi Noodle Firm ikke oplyste tydeligt på sin hjemmeside, at køb af produkter i netbutikkerne forudsatte betaling af et løbende abonnement. I stedet brugte virksomheden forbrugernes betalingsoplysninger til at trække 69 kr. om måneden i et abonnement, der gav adgang til at handle i netbutikkerne.

Utilfredse kunder

Det har blandt andet givet en del kritik fra utilfredse forbrugere på Trustpilot, hvor flere kunder har advaret mod netbutikken.

Benjamin Philip understrede efter politianmeldelsen i 2020 over for RetailNews, at han ikke havde i sinde at snyde kunderne, men erkendte at netbutikken tilsyneladende ikke havde skiltet godt nok med konceptet.

”Idéen med tojfabrikken.dk var at lave en fordelsklub for vores kunder. Og vi ændrede senere navnet til clothesfamily.dk, fordi vi ville i gang i flere lande. Men der kom aldrig rigtig gang i forretningen. Omsætningen var minimal. Så derfor har vi valgt at lukke ned,” sagde han dengang til mediet.

Har tilbagebetalt alle kunder

Noodle Firm har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at virksomheden forud for indførslen af abonnementerne havde søgt rådgivning for at overholde de gældende love i markedsføringsloven, og at virksomheden har betalt pengene tilbage til samtlige kunder, inklusiv de kunder, der ikke har klaget over forretningsmodellen.

”Netbutikker, der anvender et forretningskoncept, hvor køb af produkter forudsætter betaling af et løbende abonnement, skal naturligvis oplyse meget tydeligt om abonnementet. Man må ikke kunne overse, at man skal betale et abonnement for at kunne handle på hjemmesiden,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.

Noodle Firm, som altså står bag Teeshoppen, har endnu ikke offentliggjort regnskab for 2021, men selskabet, der er ejet og stiftet af Benjamin Philip, kom ud af 2020 med en større fremgang på flere fronter. Her blev det til et overskud på bundlinjen på 3,8 mio. kr. mod 3,3 mio. kr. i 2019, mens egenkapitalen næsten blev fordoblet til 7,2 mio. kr.

Shaping New Tomorrow med ny offensiv: Vil lancere ”de perfekte bukser” til kvinder

Imerco-chef: ”Der er en opbremsning p.t. og en stor usikkerhed blandt forbrugerne”

Sport 24 melder sig interesseret i Sportmaster-opkøb

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs