Ugen på DetailWatch: Tre anbefalinger til din weekendlæsning

DetailWatch samler hver uge op på ugens nyhedsstrøm og anbefaler tre af de vigtigste historier, du kan dykke ned i. I denne uge bl.a. om opkøbere, der har et godt øje til danske netbutikker, og detailbutikker, der frygter krigens indvirkning på forbrugerne.
Bestseller investerer milliardbeløb i nyt logistikcenter i Holland bl.a. for at bekæmpe flaskehalse. | Foto: PR/Bestseller
Bestseller investerer milliardbeløb i nyt logistikcenter i Holland bl.a. for at bekæmpe flaskehalse. | Foto: PR/Bestseller

Det kræver ikke Hubble-rumteleskopet at få øje på udfordringer i verden, så vi starter lige i det positive hjørne.

For selvom detailhandelen de seneste to år har måttet holde kunderne ude af butikkerne under corona-nedlukninger, så har det ikke drænet branchen for entreprenørskab. Knap 2000 nye virksomheder (ApS og A/S) så dagens lys inden for detail sidste år ifølge tal, Vækstfonden har trukket for DetailWatch.

Det var lidt færre nye selskaber end året før, men ifølge Vækstfondens udlånsdirektør, Jens Mølby, bedre end ventet.

På DetailWatch har vi i ugens løb dækket nogle af firmaer, der er gået fra idé til fuldtidsforetagende og tocifrede vækstrater som Cykelgear.dk, Jule-Sweaters og LieWood.

Men ugen har budt på meget mere, og har du ikke fået det hele med, er her tre anbefalinger - og lidt til - til weekendlæsningen.

1. ”Det er nu, bussen rykker”

Sinful er en af de netbutikker, der sidste år fik ny kapital til vækstambitionerne, da kapitalfonden Polaris købte sig ind | Foto: Ernst van Norde
Sinful er en af de netbutikker, der sidste år fik ny kapital til vækstambitionerne, da kapitalfonden Polaris købte sig ind | Foto: Ernst van Norde

Apropos iværksættere så har stigningen i online handel under coronapandemien skærpet opkøbsinteressen for danske netbutikker ifølge flere rådgivere, som DetailWatch har talt med. Køberne er både kapitalfonde og traditionelle detaillister på jagt efter digitale markedsandele. Det mener rådgiverne Jakob Tolstrup, partner i Clearwater International, og Palle Nørgaard, partner i M&A-rådgivere Dealhaus, der bl.a. var involveret i salget af den nordjysk onlinesucces Cykelgear.dk.

”Der blev lavet mange handler i 2021 og især i begyndelsen af året, hvor e-commerce eksploderede på grund af corona,” lød det bl.a. fra Palle Nørgaard..

2. ”Der er en enorm usikkerhed”

Foto: Joachim Ladefoged/ERH
Foto: Joachim Ladefoged/ERH

Krigen i Ukraine kræver store beslutninger af de virksomheder, der har aktiviteter i landet, men skaber også ringe af usikkerhed blandt forbrugerne, fortalte flere firmaer i ugens løb til DetailWatch. Butikker som Sport 24, møbelkæden Møblér og tøjkæderne Mr og Din Tøjmand mærker en tilbageholdenhed hos forbrugerne som følge af stigende fødevare- og energipriser og krigen i Ukraine, fortalte de.

”Varmen og fødevarene bliver dyrere, og der er jo nogle fornødenheder, som man skal have som menneske og kommer først. Og hvor i rækken kommer så de nye løbesko? Det er på den måde, vi er ramte,” sagde Lars Elsborg, adm. direktør for Sport 24.

3. ”Vi skal tættere på marked og kunder”

Allan Kjærgaard kom i december ombord i Bestseller-ledelsen som ny logistikdirektør og skal opbygge koncernens nye logistiske knudepunkt i Holland. | Foto: PR/Bestseller
Allan Kjærgaard kom i december ombord i Bestseller-ledelsen som ny logistikdirektør og skal opbygge koncernens nye logistiske knudepunkt i Holland. | Foto: PR/Bestseller

Med byggeriet af et nyt logistikcenter i Holland, der bliver koncernens største, vil Bestseller bekæmpe de flaskehalse, der har givet knas i de globale forsyningskæder. Arkitekten, der skal stå for piloteringen af modekoncernens logistiske fundament, er Allan Kjærgaard, der blev hentet til som ny logistikdirektør fra Jysk før jul.

”Det er en tung investering på en milliard plus, men hvis logistik og supply chain skal kunne understøtte den voldsomme vækst, vi har i Bestseller, er vi nødt til at have et mere globalt setup,” forklarede han.

Andre tophistorier fra DetailWatch, du måske også gerne vil læse:

Coop bakker op om muligt tobaksforbud – men ønsker digital alderskontrol

Mæglere forventer øget salg af shoppingcentre i 2022

Coop vil trimme digital brugerrejse og nå milepæl med medlemsklub

Cykelgear.dk solgte til kapitalfond efter vildt vækstår: ”De forstår vores virksomhed”

Power udvider med fire nye butikker i 2022

”Jeg kan ofte være irriterende utålmodig, ulidelig optimistisk og tåbeligt risikovillig”

Dansk modekoncern går frem med tocifret millionoverskud efter svære år

Børnetøjsvirksomhed øger overskuddet med 12 millioner

Var tæt på konkurs – nu præsenterer dansk kaffefirma igen millionoverskud

Venner bag julesweater-succes tredobler omsætning – fragtlussing for millioner rammer på bundlinjen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også