Vestlige virksomheder kan få svært ved at forlade Rusland

I begyndelsen af Ruslands invasion af Ukraine kæmpede selskaber nærmest om at være først til at lukke butikker eller lukke for al samhandel med det store land mod øst.
Lego, H&M, Jysk og Ikea er nogle af de store detailaktører, der har taget den beslutning, mens blandt andre den danske skokoncern Ecco endnu ikke har trukket sig fra det russiske marked.
Men for en række vestlige virksomheder er beslutningen om at lukke sine butikker i Rusland ikke helt så ligetil. En række store brands, deriblandt den britiske shoppingcentergigant Marks & Spencer og fastfoodkæden Burger King, har nemlig outsourcet sine russiske butikker eller restauranter til tredjeparter og ejer dermed ikke de aktiviteter, som bærer deres navn.
Det skriver britiske BBC.
Ifølge mediet er virksomhederne låst fast i lovlige franchiseaftaler, der gør det meget vanskeligt for dem at fjerne deres navn fra de russiske hovedgader og indkøbscentre.
Graeme Payne, der er ekspert i britisk og international franchising i advokatfirmaet Bird&Bird, fortæller til mediet, at det kan blive vanskeligt at lukke virksomhedernes butikker eller restauranter, og at det kan få store konsekvenser, hvis de alligevel prøver. Virksomhederne kan ifølge ham risikere at blive sagsøgt af franchisetagerene, hvis de bryder en aftale, som ofte er ti år eller ældre.
M&S har stadig 48 butikker åbne i Rusland, mens det drejer sig om 800 restauranter for Burger King.
EU-sanktioner hiver dansk design ind under eksportforbud
Detailhandelen frygter krigens effekt på forbrugerne: ”Der er en enorm usikkerhed”
Relaterede artikler:
EU-sanktioner hiver dansk design ind under eksportforbud
For abonnenter