En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
14.03.2022kl. 17.43

Vækstfonden kalder antallet af nye detailfirmaer for "positiv overraskelse"

Der åbnede færre detailvirksomheder i 2021 end i 2020. Alligevel ser udlånsdirektør i Vækstfonden gode takter i antallet. ”Det så meget vanskeligt ud efter nedlukningen i 2020,” siger han.
Nedlukning af butikker landet over i coronaperioden har ikke skræmt iværksætterne væk fra detailbranchen, mener udlånsdirektør i Vækstfonden, Jens Mølby, | Foto: Ricky John Molloy
Nedlukning af butikker landet over i coronaperioden har ikke skræmt iværksætterne væk fra detailbranchen, mener udlånsdirektør i Vækstfonden, Jens Mølby, | Foto: Ricky John Molloy
af LOUISE RESEKE

1964. Så mange nye anparts- eller aktieselskaber blev der etableret inden for detalbranchen i 2021, viser tal, som Vækstfonden har trukket for DetailWatch.

Antallet ligger godt 200 under antallet i 2020, hvor der blev sat 2185 nye detailselskaber i søen ifølge det centrale virksomhedsregister. Dermed gik udviklingen modsat i detailbranchen end i det brede billede. Samlet set steg antallet af nystartede firmaer i 2021 nemlig med 3.213 - en stigning på 11 pct.

Men selvom iværksætterpilen var nedadgående i detailbranchen, har udlånsdirektør i Vækstfonden, Jens Mølby, ikke svært ved at se de gode takter i udviklingen.

”Det er en positiv overraskelse, at der stadig i 2021 har været den appetit på at etablere sig og komme i gang. Det gælder ikke mindst i detailhandlen, hvis man kigger på, hvilken mavefornemmelse spirende iværksættere er gået ind i 2021 med. Det så meget vanskeligt ud efter nedlukningen i 2020, men det viser bare, at der er en stærk virketrang og kultur for entreprenørskab,” siger Jens Mølby.

Nødvendigt med online vindue

Vækstfondens opgørelse over de 32.494 nye virksomheder, der i alt blev etableret sidste år, viser, at langt hovedparten blev sat i søen i hovedstadsregionen. Herefter fulgte Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland og endelig Region Nordjylland.

Ifølge Jens Mølby var fordelingen inden for detail ikke isoleret til de største byer, men bredt fordelt i hele landet. Det tilskriver han en større bevidsthed om at støtte lokale butikker, der understøtter motivationen til at starte nyt.

”Der er mange lokalmiljøer, der begynder at investere mere i butikslivet i nærområdet, fordi man ved, hvor meget et lokalt butiks- og handelsliv betyder,” siger Jens Mølby.

”Mange lokale butikker har også fået mere rækkevidde under corona, fordi de har været gode til at omstille sig og eksempelvis lave live shopping på sociale medier kombineret med aktiviteter i butikkerne.”

Vækstfonden investerer ifølge Jens Mølby omkring 2 mia. kr. årligt i omkring 800 selskaber - også inden for detailbranchen. Her er online tilstedeværelse og salg et af de parametre, Vækstfonden tager bestik af, når den sender penge efter startups, forklarer han.

”Hvis du ser, hvor stor en del af forbrug og varekøb, der finder sted over nettet, så er det i dag nødvendigt som detailhandler at kunne møde kunderne på nettet også, hvis man skal bygge en langtidsholdbare forretning. Hvad enten det er med e-commerce eller SoMe-strategi.”

Næsten 2000 nye detailfirmaer så dagens lys sidste år

Relaterede artikler:

  • Der blev startet flere nye virksomheder i 2021 end året før - .omkring 6 pct. var inden for detailbranchen | Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix

    Næsten 2000 nye detailfirmaer så dagens lys sidste år

    For abonnenter

  • Sinful er en af de netbutikker, der sidste år fik ny kapital til vækstambitionerne, da kapitalfonden Polaris købte sig ind | Foto: Ernst van Norde

    Kapitalfonde kredser om danske netbutikker i opkøbsbonanza

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Foto: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Søstrene Anne og Katrine Lindgren startede Bylindgren i 2015. | Foto: Bylindgren/pr.
Mode og Velvære

Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept

For abonnenter

Bag Shein står den kinesiske forretningsmand Chris Xu.
DetailWatch

Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark

Læs også

Kenneth Nørgaard har været adm. direktør for Babysam siden 2015. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres"

Inflation og prispres presser indtjeningen i detailkæden Babysam trods omsætningsvækst i nyt regnskab. Direktør vil kigge på nye opkøbsmuligheder i år, lyder det.

For abonnenter

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.
DetailWatch

Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel

Jannick Nytoft, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, ærgrer sig over Coops beslutning om at sige farvel til den 137 år gamle Irma-kæde.

For abonnenter

Foto: Forbrugerombudsmanden / Pr
Nyheder

Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens"

Trods øget strafferamme og en ekstra bevilling er ingen virksomheder, der har brudt reglerne for grøn markedsføring, politianmeldt endnu. Det er kritisabelt, mener bl.a. Konservative, mens Forbrugerombudsmanden afviser, skriver DanWatch.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stine Bosse melder sin afgang fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 12.40
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 11.56
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 11.55
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 11.54
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge