DetailWatch

Var tæt på konkurs – nu præsenterer dansk kaffefirma igen millionoverskud

Der er kommet nye bønner i kaffemaskinen hos kaffefirmaet Freehand Coffee Company, der er gået fra at være konkurstruet til at være en profitabel forretning med 5 mio. på bundlinjen.

Michael Schiedel har stået i spidsen for Freehand Coffee Company siden 2017. | Foto: PR-foto: Christian Als

Det danske kaffeselskab Freehand Coffee Company, der har specialiseret sig i og sælger kaffe og kaffemaskiner til en række store danske virksomheder, fortsætter en stærk kurs ud af det økonomiske dødvande, den i mange år sad fast i.

I det seneste årsregnskab kommer Freehand Coffee Company ud med et overskud på bundlinjen på knap 5 mio. kr. og overgår dermed 2020-regnskabet, hvor overskuddet lød på 4,2 mio. kr.

De seneste to års millionoverskud kommer efter en årrække med blodrøde tal på bundlinjen.

Samtidig går egenkapitalen for første gang siden 2011 i plus og lyder på 2,4 mio. kr. i 2021. Det er fem mio. bedre end året før.

”Det økonomiske resultat for 2021 anses for at være tilfredsstillende – især under hensyntagen til omstændighederne vedrørende covid-19, som af indlysende grunde havde en ret stærk indflydelse på især salget af kaffe og ingredienser,” skriver ledelsen i sin beretning.

Den stigende kundebase i årene før corona var ifølge ledelsesberetningen med til at kompensere næsten fuldt ud for den negative påvirkning fra covid-19, og ledelsen forventer, at den vil sætte yderligere gang i væksten i de kommende år.

”Den underliggende forretningsmodel er solid. Kundetilfredsheden og medarbejdernes engagement viser alt sammen positive indikationer, hvorfor selskabet forventer et positivt resultat i 2022 og de følgende år,” skriver ledelsen.

Var tæt på konkurs

Freehand Coffee Company, der kun sælger B2B, var tilbage i 2018 tæt på en konkurs og stod med et underskud på 20 mio. kr. Men en ændring i ejerskabet og en massiv rekonstruktion har på få år givet massiv medvind i sejlene.

Selskabet fik rejst de 15 mio. kr. i kapital, som skulle til for at overleve, da det belgiske selskab Miko Group trådte til. Samtidig skiftede virksomheden navn fra Maas til Freehand Coffee Company.

I forlængelse af ejerskiftet lød den nye strategi på, at virksomheden skulle koncentrere sig om salg af kaffe. Kun kaffe. Og det skulle være bæredygtigt. Det betød, at en række forretningsaktiviteter blev skåret fra, inklusiv salg af snacks som Mars-barer og Redbulls til ubemandede maskiner, som virksomheden tidligere har slået sig op på.

”Det var en hektisk periode. Vi var helt ude på kanten, men samtidig var vi heller ikke i tvivl om, at der var meget godt at bygge på. Vi skilte os af med det, vi ikke var gode til, og fokuserede på god, bæredygtig kaffe. Det har båret frugt og rammer os med fuld smadder nu,” sagde Michael Schiedel, adm. direktør, i 2021 til Finans om årene, hvor virksomheden var truet af konkurs.

Kaffeselskabet håndterer dog stadig kaffe- og betalingssystemer, da der stadig er efterspørgsel på området. Men det fylder mindre end tidligere.

Tøjfirma gik konkurs – nu håber ejerne at fortsætte i nyt regi

Familieejet koncern må se omsætningen falde for andet år i træk

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Russisk firma er klar med Lego-erstatning

Den russiske virksomhed Inventive Retail Group, der stod for driften af Legos butikker i Rusland, før Lego trak sig ud, fortsætter med at sælge Lego-produkter i nyt navn.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs