Ugen på DetailWatch: Tre anbefalinger til din weekendlæsning

Hvis ikke den var sivet ind efter de seneste to års coronakrise, så har de seneste to uger skåret det ud i pap: Verden er omskiftelig, og store forandringer er ikke nødvendigvis lang tid om at ske. Det er kun to uger siden, den russiske invasion af Ukraine blev indledt, og den har siden afkrævet reaktioner fra ikke bare politikere, men også fra den danske detailsektor.
Der har med andre ord været nok at skrive om i den første uge i luften for DetailWatch, og vi glæder os til at fortsætte dækningen i næste uge, hvor vi bl.a. følger op på, hvordan prisudviklingen påvirker salget i butikkerne.
Har du ikke haft tid til at læse med gennem hele ugen, får du her tre håndholdte bud på god weekendlæsning – og en række boblere.
God fornøjelse!
.1. ”Når man kommer fra så fattige kår, så giver det jo en motivation”

DetailWatch tegnede fredag et portræt af ejerleder og grundlægger af Proshop, Poul Thyregod, der er en leder, der ikke hviler på laurbærrene. Tværtimod er han i konstant beredskab og på evig optimeringsjagt. Den drivkraft har han i årerne fra barndommen på forældrenes gård i Jylland, hvor der ikke altid var meget at gøre godt med. ”Enten kan man vælge at sætte sig til at tude, eller også kan man selv gøre noget,” siger topchefen, der i dag er god for millioner – og alligevel aldrig helt tilfreds.
2. ”Indtil videre har vi ikke set prisstigninger på bøger, men jeg går bare og venter på, at det sker.”

De stigende omkostninger på fragt, energi og råvarer stiller detailvirksomheder i et dilemma. Skal prisstigningerne sendes videre til forbrugerne med fare for at skræmme kunderne væk, eller skal de ædes internt med fare for at udhule indtjeningen? I artiklen her kan du bl.a. læse, hvordan Jem&Fix, Indeks Retail og dagligvarekoncernerne Salling Group og Coop håndterer den balancegang.
3. ”Jeg måtte forlade branchen for at få min første CEO-position”

Det var ugen, hvor Kvindernes internationale kampdag blev markeret – også på DetailWatch, hvor vi bl.a. kiggede på andelen af kvinder i topledelserne i de største danske detailkoncerner. Tallet var ikke imponerende – til trods for at branchen for en stor del beskæftiger og henvender sig til kvinder. En af de kvinder, der er nået til tops, er adm. direktør i Rosendahl Design Group A/S, Mette Maix, der efter eget udsagn er ”vokset op” i detailbranchen. Alligevel måtte hun forlade den for at lande sin første CEO-stilling. ”Det er paradoksalt, at man lærer rigtig mange dygtige kvinder op, men at de så må forlade branchen for at få den første CEO-position. Det er ærgerligt,” siger hun.
Andre tophistorier fra DetailWatch:
Fire faktorer har skabt grobunden for Matas’ onlinesucces
Startede som hobbyprojekt – nu tjener dansk iværksætter et tocifret millionbeløb
Egmont har opbygget en e-commerce portefølje på over fire milliarder – nu skal den fordobles
Blackrock vil sælge Næstved Storcenter
Har du tips eller input til redaktionen, så skriv til os på: redaktion@detailwatch.dk eller kontakt os her.