Power udvider med fire nye butikker i 2022

Elektronikkæden Power har planer om at åbne fire nye butikker i forskellige dele af landet og udfordrer dermed konkurrenten fra Elgiganten, der ligeledes ekspanderer med nye varehuse i 2022.
Jesper Boysen har store ambitioner for Power-koncernen. | Foto: Linda Johansen
Jesper Boysen har store ambitioner for Power-koncernen. | Foto: Linda Johansen

21 varehuse bliver til 25 for Power, inden året er omme.

Så klar er meldingen fra Powers adm. direktør Jesper Boysen, der åbner op for elektronikkædens ambitiøse vækstplaner.

Power har tidligere meldt ud, at elektronikkæden åbner nye varehuse i Frederikshavn og Slagelse i løbet af foråret, men nu fortæller Jesper Boysen, adm. direktør, at Power åbner yderligere to nye varehuse i Danmark i løbet af efteråret.

”Vi håber at være klar i det sene efterår. Til julehandlen skal begge butikker være klar. Og det har jeg en klar forventning om, at de er. Det er svært at se, hvad der kan gå galt,” siger Jesper Boysen og uddyber:

”Vi er endnu ikke klar til at melde placeringerne ud, da de sidste detaljer mangler at falde på plads. Men der er en overvejende stor sandsynlighed for, at det her bliver til noget.”

Planen er en del af en langsigtet ekspansionsplan om at åbne 20 nye varehuse over en kortere årrække.

Selvom Jesper Boysen ikke vil røbe placeringer eller områder af landet, fortæller han, at Power er på jagt efter en placering i Hjørring. Byen har i længere tid været en ønsket lokation for Power, som allerede er i kontakt med forskellige projektudviklere i byen.

Kamp om markedet

Det er ikke kun Power, der vil ud og fylde mere i landskabet i 2022. Også konkurrenterne fra Elgiganten forventer at ekspandere stort i løbet af året med fem nye varehuse – deriblandt ét i Thisted.

Det fortæller kommunikationschef Ditte Opstrup Andersen.

Elgiganten har på nuværende tidspunkt 40 varehuse fordelt i Jylland og på Fyn og Sjælland.

Udvidelserne af de to elektronikgiganter kommer efter to år med tvangslukninger af detailbranchen som følge af coronapandemien og en medfølgende øget digital omstilling hos forbrugerne. Men selvom Power også satser markant på onlinekanalen bl.a. med liveshopping, så er Jesper Boysen fra Power ikke i tvivl om, at kædens fysiske butikker fremadrettet stadig har sin berettigelse.

”Der er en direkte sammenhæng mellem at få den rigtige størrelse som virksomhed, så vi er attraktive for både leverandørerne og kunderne, der ikke skal køre så langt for at handle i Power. Lidt ligesom discountprægede supermarkeder er begyndt at røre på sig i lokalmiljøerne med lokale købmænd. I alle leder og kanter reflekterer vi den butiksudvikling, vi har set i de seneste år.”

Power har endnu ikke aflagt årsregnskab for 2021, men i 2020 kunne elektronikkæden fremvise et overskud på 22,7 mio. kr. Det var Powers første overskud siden 2006. Men underskuddene er kommet i en periode, hvor Power har ekspanderet markant år for år.

Elgiganten er dog fortsat markedsleder med et overskud på 100 mio. kr. i regnskabsåret 2020/21 og dermed den højeste bundlinje siden 2014/15.

Fra tv-shop på nettet til dagligvarer til døren: Tre danske netbutikker hoppede ind i top 20

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også